Mikortól beszélhetünk bonyolult foghúzásról?

A mai fogászati technológiáknak és a folyamatosan fejlődő szakmai háttérnek köszönhetően minden esetben a fog megmentése az elsődleges cél. Mégis vannak olyan helyzetek, amikor muszáj az adott fogat vagy fogakat kihúzni. Ettől a beavatkozástól azonban a legtöbben még mindig rettegnek. Főként, ha komplikáltabb esetről van szó. De mikortól is számít bonyolultnak egy foghúzás?

Leggyakrabban a nem megfelelően kezelt, és ezzel erősen szuvasodott állapotú fogak tekintetében merül fel a foghúzás. Emellett persze beszélhetünk balesetekről is, melyek olyan mértékben roncsolják egy-egy fog értékes állományát, hogy az már menthetetlen. De akkor is dönthet a fog eltávolítása mellett a kezelőorvosunk, amikor az adott fog valamilyen formában veszélyezteti a többit, illetve folyamatos kellemetlenségeket, fájdalmat okoz. A bölcsességfogak ebben egyértelműen az élen járnak.

Bármilyen oknál fogva jutunk el oda, hogy a foghúzás elkerülhetetlen, mindenkiben negatív érzéseket kelt, ha fel kell készülnie egy ilyen fogászati beavatkozásra. Pedig a fog eltávolítása mára már egy teljesen rutinszerű eljárás, ráadásul az érzéstelenítésnek köszönhetően fájdalommal sem jár. Sőt, a foghúzás utáni időszak legtöbbször kevésbé kellemetlen, mint az előtte fennálló, folyamatos fájdalom, amit a szóban forgó fog számlájára írhattunk. De mi a helyzet a nem egyszerű esetekkel?

bonyolult foghúzás

Egy foghúzás többféle okból lehet bonyolult. Egyrészt szót kell ejteni arról a szituációról, amikor a fog gyökérzete szerteágazó, másrészt azokról a helyzetekről, amikor a fog helytelenül nőtt ki, esetleg át sem tört. Szintén ide sorolható az az eset is, amikor több fog kihúzására egyszerre kerül sor, illetve a bölcsességfog eltávolítása is általában a bonyolult kategóriába tartozik. A nagyobb területet érintő beavatkozások, melyek rendkívül időigényesek, mindkét fél – vagyis a páciens és a fogorvos – szempontjából is komoly kihívást jelenthetnek. Éppen ezért, amennyiben várhatóan hosszú ideig tartó, esetleg komplikált foghúzás előtt állunk, akkor kezelőorvosunk javasolhatja az altatásos fogászat lehetőségét.

Szintén ez lehet a legjobb megoldás akkor is, ha a fog eltávolítása nem fogászati, hanem egyéb tényezők miatt számít bonyolultnak. Ilyen helyzet akkor állhat fenn például, ha a páciens erős fóbiája miatt erős szorongást érez, mert retteg az eljárástól. De rendkívül nagy segítség az altatás abban az esetben is, ha valamilyen mentális probléma miatt nem tud együttműködni a páciens. Általánosságban kijelenthető tehát, hogy egy foghúzás onnantól kezdve számít bonyolultnak, amint akad akár csak egy olyan tényező, mely nem engedné, hogy a művelet mindennemű kellemetlenség nélkül, a fogorvos és a beteg együttműködésében történjen. Az altatásos fogászatnak köszönhetően azonban – bármilyen okból kifolyólag számítanak annak -, a komplikáltabb foghúzásokat is kellemetlenségek nélkül vészelhetjük át.

Bonyolult foghúzás